کد مطلب:71285 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:280

تنظیم و ترجمه متن کامل خطبه غدیر











متن عربی خطبه ی غدیر، بارها بصورت مستقل چاپ شده كه همه ی آنها طبق روایت كتاب «احتجاج» بوده است، ولی متن حاضر به سه روایت از امام باقر علیه السلام و حذیفة بن یمان و زید بن ارقم است كه پس از مقابله و تطبیق آن در مدارك نُه گانه اش، یعنی كتابهای «روضة الواعظین»، «الاحتجاج»، «العدد القویّة»، «الیقین»، «التحصین»، «الاقبال»، «الصراط المستقیم»، «نهج الایمان» و «نزهة الكرام» تنظیم و تلفیق و تنقیح شده است. كیفیت تنظیم خطبه و مقابله ی نسخه ها در كتاب «اسرار غدیر» بیان شده، و طالبین می توانند به آن كتاب مراجعه نمایند.

در كتاب حاضر، متن خطبه بدون پاورقی و ذكر نسخه بَدَلها در 11 بخش تقدیم خواهد شد، و در اول هر بخش عنوان آن ذكر می شود.

برای سهولت در مطالعه و حفظ خطبه، حركات حروف و اعراب گذاری كلمات نیز انجام گرفته و موارد مهم خطبه با حروف سیاه آورده شده است.

«خطبه ی غدیر» بارها به فارسی و اُردو ترجمه شده و در قالب شعر عربی و فارسی و اُردو نیز برگردانده شده است. همه ی اینها گامهایی بلند در احیای این واقعه ی بزرگِ تاریخ اسلام است كه امیرالمؤمنین علیه السلام جزا دهنده ی آن خواهد بود.

لازم به تذكر است كه كلیه ی ترجمه های خطبه طبق روایت كتاب احتجاج است، ولی ترجمه ی حاضر از روی متن مقابله شده بر نُه كتاب است كه حاوی اضافات و تغییراتی در عبارات است وطبق متن عربی در 11 بخش تقدیم می شود.

در روش ترجمه سعی شده مفاهیم والایی كه خطبه ی غدیر دربرگیرنده ی آن است بطور روشن بیان شود، و در عین حال از ترجمه ی تحت اللفظی هم فاصله ی زیادی نگیرد. البته نظر به اهمیت خطبه، فهم دقیق بعضی موارد آن احتیاج به تفسیر دارد كه در كتاب «اسرار غدیر» تا حدودی به آن پرداخته ایم.

[صفحه 31]



صفحه 31.